Onsdag - Reggaeton

Idag blir det reggaeton !!
Reggaeton är en av mina favvo dans ..

Först lite info som jag hitta på nätet..

Reggaeton (även stavningarna reguetón och reggetón förekommer på spanska) är en musikgenre med influenser från främst reggae, electronica, US-rap och latinamerikanska musikstilar. Den karaktäristiska rytmen som kännetecknar genren kallas Dembow, och refererar till Shabba Ranks låt "Dem Bow" som först gjorde rytmen populär i tidigt 1990-tal. Idag associeras genren oftast med Puerto Rico, eftersom det var här som den fick sitt starkaste fäste och dessutom är det landet som en större del av genrens stjärnor kommer ifrån. Men Panama betraktas generellt som landet där reggaeton uppstod, fastän det finns en viss diskussion kring musikens rötter då det experimenterades väldigt mycket i hela detta område under denna period. Det var för att särskilja den från all den spanska reggaen som då producerades som genren fick sitt namn under mitten av 1990-talet i Puerto Rico, men även Colombia sägs ha haft inflytande på dagens reggaeton.[1] Storleksmässigt matchas reggaeton närmast av den indiska bhangramuffin som också hittat en egen, unik stil tack vare musikalisk korsbefruktning

Reggaeton kan bli lite snuskig ibland , i partner dansar man nära varann och försöker hitta takten och rytmer. Man kan även dansa det som koreografi och då blir det så här..

Reggaeton är lite mer Street och mycket  sensuellt ..
Men det finns även romanstik reggaeton till exempel denna..
Som ni ser så är det lite långsamare och oftas så handlar det mer om kärlek och känslor ..

Här kommer det en mycker känd reggaeton låt ..
Mina  favoriter är Daddy yankee, Don omar, Tito el Bambino ..


Vi kommer självklart att ha så kul med reggaeton i mina Zumba pass..

Nu vet ni lite grann missa inte Höst- terminen med Zumba with Carolina ..

Mer information om kurserna på https://www.facebook.com/#!/ZumbawithCarolina

Nu ska jag gå och träna , bada och sen blir det fika hos Åsa för hennes födelsedag!!

Ha en bra dag mina Zumba älskare
Zumba hugs

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0