Måndag- Cumbia!!!

Godmorgon!!
Har ni sovit gott?
Jag har sovit så gott och idag börjar en undebar vecka, i slutet av veckan skall många saker vara färdiga så jag hoppas att jag hinner med allt, för och börja med så lova jag på min sida på facebook  att berätta lite gran om olika danstilar så att ni vet lite mer när ni kommer till mina pass..
Idag Börjar vi med Cumbia!!!

Här kommer det lite som jag hitta på Wikipedia.

Cumbia är en musikstil som ursprungligen kommer från Colombia. Cumbia är ett resultat av blandningen mellan tre olika kulturer som funnits i Colombia vid olika tidpunkter: indianfolk, spanjorer/morer samt slavar från Afrika. Vissa hävdar att cumbia dansades och spelades som hovmusik bland den afrikanska befolkningen. Numera ingår cumbia i de latinska danserna tillsammans med salsa, samba och andra.


Det finns olika stilar också det beror på vilket land det är, Cumbian är från Colombia men det är väldigt populär i andra länder också som Mexico, Chile, Argentina osv..

Jag kan beskriva Cumbia som en långsam dans fast med mycket höfter och sensuella rörelse när tjejen leker med kjolen..
När vi har Cumbia i Zumba så har självklart inga kjolar med vi brukar göra olika rörelser och låtsas som att vi har en kjol..
Här kommer det några bilder och video så att ni får en känsla av Cumbia:n








Här kommer den traditionella Cumbia..
.

I Zumba brukar vi leka lite med olika stilar av Cumbia ibland lite traditionelt eller lite mer modern..


Den är en av mina favorit Cumbia låt i mina Zumbapass..

Såja Hoppas att ni vet ungefär vad cumbia är och självklart så mycket kul vi kommer att ha..
Ha en bra dag och håll koll för imorgon blir det merengue!!!!
Glöm inte gå och gilla min sida https://www.facebook.com/ZumbawithCarolina
Zumba Hugs <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0